czwartek, 21 listopada 2013

Domowy marcepan


U mnie marcepan już gotowy. Po raz pierwszy zagości on u mnie w świątecznych słodkościach, jak również po raz pierwszy go przygotowałam, ale na pewno nie ostatni. Przede wszystkim jest wyjątkowo prosty do wykonania, a nie wszędzie możemy go dostać. Jest też bez jakichkolwiek zbędnych składników, pięknie pachnący migdałami i obłędny w smaku.

Gorąco Wam polecam do wszelkiego rodzaju ciastek, pierniczków, rogalików (np. z ciasta francuskiego), pierników czy dekoracji.

Składniki (około 700-800 g marcepanu):
250 g cukru 
2 łyżki miodu
125 ml wody (1/2 szklanki)
225 g obranych migdałów ( lub najlepiej mąki migdałowej z obranych migdałów)
220 g cukru pudru
1 łyżeczka aromatu migdałowego

W małym garnku podgrzewamy do całkowitego rozpuszczenia cukier, miód oraz wodę.

Jeśli posiadamy termometr cukierniczy: Gotujemy, aż mieszanina osiągnie temperaturę 113ºC, (tzw. soft ball stage). Krótko studzimy. 
Bez termometru: przygotowujemy w szklance lodowatą wodę. Syrop w garnku gotujemy, aż jego mała kropelka opuszczona do wody będzie na tyle elastyczna, że będziemy mogli ją formować palcami. 


Mąkę migdałową mieszamy z cukrem pudrem (lub obrane migdały mielimy w food procesorze razem z cukrem na konsystencje mąki). 
Do garnka z syropem dolewamy ekstrakt migdałowy. 
Do migdałów wlewamy gorący syrop i miksujemy mikserem do otrzymania zwartej kuli. 
Jeśli będzie zbyt sucha dolewamy wody (po 1 łyżce aby nie dodać za dużo), a jeśli zbyt klejąca dosypujemy cukru pudru. Masę wyrabiamy rękoma i formujemy. Owijamy folią i przechowujemy w lodówce. 


6 komentarzy :

  1. Uwielbiam marcepan ! A domowy to już w ogóle :)

    OdpowiedzUsuń
  2. nie lubię marcepanu samego w sobie, ale uwielbiam jego zapach i jako dodatek co ciast i rogalików :)

    OdpowiedzUsuń
  3. bardzo lubię marcepan:D:D do ciast jest rewelacyjny:D:D

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo lubię marcepan, ostatnio piekłam ciasteczka z jabłkiem i marcepanem. Zabieram przepis;) zwłaszcza, że mam kolejny pomysł na wykorzystanie go w wypiekach. Pozdrawiam Joanna

    OdpowiedzUsuń
  5. Robiłam już kiedyś sama marcepan. Faktycznie, nie jest to trudne. No i jaka satysfakcja z tego, że sama go przygotowałam :))

    OdpowiedzUsuń

Printfriendly